Op 10 maart kwamen zo’n 35 deelnemers, op uitnodiging van Bouwend Nederland, bij elkaar in het Forum in Groningen. Na de opening door Alja Vos werd in diverse sessies het onderwerp Verantwoord Opdrachtgeverschap vanuit verschillende hoeken belicht.

Renske Hotting, Programma Manager Bouw & Infra, Inspectie SZW

Renske Hotting, Inspectie SZW, deelde met de aanwezigen wat de Inspectie SZW zoal doet om de arbeidsveiligheid in Nederland op een hoger niveau te tillen. Naast het onderzoeken van arbeidsongevallen wordt er gewerkt aan het verhogen van het kennisniveau en bewustzijn rondom veiligheid, gedrag en cultuur via diverse programma’s, waaronder de samenwerking in de Gebiedsgerichte Aanpak Groningen met de Stichting Vlink.

Roland van Aragon en Maurits Jansen, Arbo-inspecteurs bij de Inspectie SZW deelden wat zij in het dagelijks leven doen en waar zij tegen aan lopen. Zij lieten een filmpje zien van collega Michel Schenk.

Indrukwekkend waren de woorden van Marc Kuipers, Inspecteur Generaal Inspectie SZW, die, in een recent NPO1 radiointerview, de ‘kille’ cijfers over de arbeidsongevallen in 2019 deelde: 69 doden en bijna 4500 ernstige ongevallen. Met name de ernstige ongevallen laten een toename zien van 10% vergeleken met 2018.

Na de introductie werden er twee workshops gegeven. Gerard Werkhoven (Bouwend Nederland) behandelde de eerlijke kant van werken bezien vanuit de verschillende arbeidsmarktfraudewetten: de ATW, WML en WAV. Voor meer details hierover zie de website van Inspectie SZW.

Harold Marsman
Harold Marsman, St. Vlink

Vlink dook de diepte in om de morele aspecten van verantwoord opdrachtgeverschap te verkennen. Aan de hand van een casus werden de deelnemers uitgedaagd om te reflecteren hoe zij in de dagelijkse praktijk hun positie op de wip bepalen: het vinden van de balans in de economische realiteit tussen de juridische aansprakelijkheid en morele verantwoordelijkheid.