In het Finacieele Dagblad van zaterdag 7 maart 2020 wordt uitgebreid stilgestaan bij de ontwikkelingen in de neuromarketing. Bedrijven die rechtstreeks uit het brein van consumenten data verzamelen. Sciencefiction? En wat heeft dit nu te maken met veiligheid? Lees het onderstaande stukje tekst uit het artikel.

FD Futures, zaterdag 7 maart, pagina 6

Het voorbeeld uit Australië is al zo’n 4 jaar oud, dat uit China zo’n 2 jaar. Onduidelijk is hoe de genoemde toepassingen zich verder hebben ontwikkeld.

Is dit nu de toekomst van veiligheid en krijgen we binnenkort ‘eindelijk’ een technologische oplossing om medewerkers veilig te laten werken? Een interessante vraag met tal van invalshoeken. In het artikel noemt Martin de Munnik, onderzoeker bij het Amsterdamse Neurensics een voorbeeld waarbij in Amerika verdachten van ernstige misdrijven al ‘in hun hoofd kunnen laten kijken’ om aan te tonen dat daar geen geheugenspoor te vinden is van een moordwapen of een plaats delict. Wordt deze technologie straks gebruikt bij ongevalsonderzoeken om echt te begrijpen wat er gebeurd is en zo van ongevallen te leren?

Hoe passen dit soort technologiën bij onze opvattingen over privacy? Wat gebeurt er met de verzamelde data? Mag je medewerkers op deze wijze tegen zichzelf beschermen of is de bedrijfseconomische reden van doorslaggevend belang? Hoever mag de zuivere intentie gaan om geen ongevallen te willen hebben? Tal voor ethische aspecten komen al snel naar boven.

In de tussentijd kennen we allemaal het populaire TV programma Mindfuck van Victor Mids. Tal van mooie en vaak grappige voorbeelden hoe ons gedrag en keuzes die we maken onbewust beinvloed worden. Nog niet zover als met meten en interpreteren van hersengolven. Wel een ‘tak van sport’ die wellicht in de aanpak van veilig werken een plaats verdient?

Allemaal ver van mijn bed? Misschien toch niet. Binnenkort gaan wij op bezoek bij een aannemer die actief met dit onderwerp bezig is.